Recensie Olga Maria Berger - De Erfdrager

De Erfdrager is een intrigerende roman over een groep mensen wiens levens verbonden zijn met die van een enorme eik waarvan de wortels een eeuwenoud kwaad bevatten. Een mysterieus vrouwengenootschap geeft de geheimen van de eik door van generatie op generatie en draagt er zorg voor dat zijn kwaadaardige energie beheerst wordt. Maar een belangrijk boek is verloren gegaan, en het is niet duidelijk wie de volgende Erfdrager zal worden. Binnen de gemeenschap in de streek rond de eik rommelt het en het komt tot gewelddadige uitbarstingen.

In het begin leest De Erfdrager als een streekroman. Dit komt mede door de schrijfstijl, die bestaat uit korte en bondige zinnen. Soms komt de schrijfstijl zelfs wat naïef over. Die indruk wordt nog versterkt door de wijze waarop Berger haar personages in beeld brengt. Ook hier eenvoud, soms daardoor zelfs oppervlakkigheid. Berger werkt haar personages netjes uit en geeft ze zeker hun eigen unieke eigenschappen en vervelende trekjes mee, maar af en toe mist het gevoel dat ze hen echt onder de huid zit.
De personages hebben echter wel voldoende vlees op de botten om het verhaal te dragen.
De hoofdfiguren worden voldoende uitgewerkt, waarbij Berger negatieve en zonderlinge karaktertrekken niet schuwt. Bij een enkel personage slaat ze daarin dan wel iets door. Zo is daar Froukje, de dochter van de gecompliceerde en gewelddadige kunstenaar Kars, die wel een erg egocentrische houding aanneemt en uiteindelijk daardoor wat potsierlijk overkomt.
Berger concentreert zich voornamelijk op het in beeld brengen van de interactie tussen de personages, en de vele verbindingen in de dorpsgemeenschap, die zich allemaal rond de oude eik lijken te centreren en dat doet ze verdienstelijk.

Daardoor weet het verhaal de lezer te pakken als deze eenmaal aan de schrijfstijl gewend is. Het intrigeert door de hint van mysterie, door de vele personages die allemaal hun eigen geheimen en eigen agenda hebben. Af en toe verrast Berger door een mooi opgezette scène, een bijzonder sterk beeld of een ontroerende zin. Ze verweeft het heden met fragmenten uit de duistere, bloedige geschiedenis van de boom.
Daarbij weet ze zeker spanning op te bouwen.

De Erfdrager is een verhaal waarin aardig wat verhaallijnen verweven worden. Dit houdt enerzijds het verhaal levendig door de vele plotwendingen en nieuwe informatie die in het verhaal wordt verweven, maar anderzijds maakt het dat het verhaal soms lijkt te bezwijken onder de veelheid aan personages en intriges. Vooral ook de vele bijfiguren maken het voor de lezer lastig het verhaal goed te volgen. Wat dat betreft lijkt Berger haar hand soms overspeeld te hebben.

Zeker naar het einde toe, wordt het verhaal wat onduidelijk doordat er tot aan de laatste bladzijden nieuwe plotontwikkelingen worden aangevoerd die niet altijd de aandacht en ruimte in het verhaal krijgen die ze verdienen. Wat een groots en spectaculair einde had moeten worden, verzandt daardoor enigszins.
Gelukkig worden de belangrijkste plotlijnen wel netjes afgerond zodat je als lezer tevreden het boek kan dichtslaan.

Een boeiende leeservaring voor de lezer die van mysterie, spanning en bovennatuurlijke elementen houdt.

De Erfdrager